Artykuł sponsorowany

Skala podatkowa czy podatek liniowy – którą formę opodatkowania wybrać?

Skala podatkowa czy podatek liniowy – którą formę opodatkowania wybrać?

Opodatkowanie na zasadach ogólnych, czyli skala podatkowa to najczęściej wybierana forma rozliczania się z fiskusem. Jednak niektóre osoby, w szczególności te o wysokich dochodach, które znacznie przekraczają pierwszy próg podatkowy, decydują się na wybór podatku liniowego. W artykule odpowiadamy, na czym polegają obie te formy opodatkowania, czym różnią się od siebie oraz w jakich sytuacjach warto się na nie zdecydować!

Skala podatkowa

Skala podatkowa to standardowa forma rozliczania się, która ze względu na możliwości, jakie daje oraz stosunkowo niewielką stawkę podatku, wybierana jest przez osoby o niskich dochodach. Opodatkowanie na zasadach ogólnych polega na przestrzeganiu dwóch progów podatkowych – 17% i 32%. Pierwszy próg podatkowy obowiązuje wszystkie osoby, których dochód w 2022 roku nie przekracza 120 000 zł. Cały zysk powyżej tej kwoty opodatkowany jest wyższą stawką. Ponadto podatnik zobowiązany jest do prowadzenia szczegółowej ewidencji przychodów i wydatków.

Podatek liniowy

Decydując się na formę opodatkowania, warto skorzystać z oferty księgowości dla firm, by wybrać najlepsze rozwiązanie dostosowane do specyfiki Twojej działalności. Podatek liniowy jest łatwy do wyliczenia i opłaca się w przypadku wysokich dochodów przekraczających 120 000 zł. Stawka tej formy rozliczania się jest niezmienna i wynosi 19% niezależnie od wysokości zysku, co jest jej największą zaletą. Podatników rozliczających się liniowo nie obowiązuje jednak kwota wolna od podatku, a także nie mogą oni świadczyć usług na rzez swojego pracodawcy.

Która forma opodatkowania jest lepsza?

Wybór formy opodatkowania zależy przede wszystkim od wysokości dochodów. Wszelkie zmiany warto jednak skonsultować z biurem księgowym, takim jak Duet, by znaleźć najlepsze możliwe wyjście. Dla osób, których zysk w rozliczeniu rocznym nie jest bardzo wysoki, zdecydowanie lepiej sprawdzi się skala podatkowa ze stawką wynoszącą 17%. Osoby, których dochód wynosi powyżej 120 000 zł, powinny zastanowić się nad zmianą i płacić stawkę 19%, rozliczając się w formie podatku liniowego.

Decydując się na ewentualną zmianę, należy też wziąć pod uwagę uzyskiwane na zasadach ogólnych ulgi podatkowe, możliwość odliczania kosztów uzyskania przychodów oraz rozliczanie się z małżonkiem. Argumentem przemawiającym za przejściem na podatek liniowy jest jednak znacznie niższa stawka niż drugi próg podatkowy oraz mniejsza ilość formalności – skala podatkowa zobowiązuje bowiem do prowadzenia bardzo szczegółowej ewidencji kosztów oraz przychodów firmy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.