Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy zobowiązani są do rozliczania swoich dochodów w określony sposób. Niektórzy z nich muszą w tym celu prowadzić tzw. pełną rachunkowość. W przypadku innych podmiotów gospodarczych zupełnie wystarczające okazuje się natomiast prowadzenie tzw. Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR). Chcą Państwo poznać więcej informacji na temat tego dokumentu? W takim razie serdecznie zapraszamy do lektury niniejszego artykułu.

Czym jest Księga Przychodów i Rozchodów?

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów to specjalny dokument, za pomocą którego można stosunkowo łatwo ustalić podstawę opodatkowania, czyli wysokość osiągniętego dochodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Specjaliści świadczący porady księgowe w Warszawie wskazują, że pozwala na to chronologiczne zestawienie przychodów oraz wydatków poniesionych na ich uzyskanie. Za pomocą takiej księgi można prawidłowo rozliczyć się z urzędem skarbowym w zakresie podatkowym. Taka forma rozliczeń dostępna jest głównie dla niewielkich, często jednoosobowych firm, a także dla spółek partnerskich, jawnych i cywilnych. Muszą one jednak spełnić jeden podstawowy warunek. Jest nim niemożność przekroczenia limitu kwoty 2 mln euro dla łącznej wartości sprzedaży towarów i usług w przeciągu całego roku podatkowego. Księgę Przychodów i Rozchodów można prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej.

Jak prowadzić Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów?

Księga Przychodów i Rozchodów musi być uzupełniana na bieżąco. Jeśli podatnik sam zajmuje się jej wypełnianiem, wskazane jest, aby dopełniał tego obowiązku każdego dnia, po zakończeniu pracy. W sytuacji, gdy obowiązek ten został scedowany na inny podmiot (np. biuro rachunkowe), można w niej dokonywać stosownych zapisów do 20 dnia każdego miesiąca, pamiętając o ich umieszczaniu w wykazie w chronologicznej kolejności, zgodnie z datami powstawania określonych przychodów i wydatków.

Specjaliści z takich firm, jak Kancelaria Podatkowa w Warszawie Andrzej Dębek, wskazują, że przychody wpisuje się zawsze w dacie ich powstania, przy czym nie może być ona późniejsza niż dzień uiszczenia należności lub wystawienia faktury. W przypadku kosztów bierze się pod uwagę ich rodzaj. W przypadku zakupu towarów i materiałów podstawowych jest to dzień wystawienia faktury, a wynagrodzeń – zapisuje się je w KPiR jeszcze przed datą poniesienia wydatku. Dokument można przechowywać w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub innej wskazanej przez podatnika siedzibie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.