Jak właściwie sporządzać zestawienie obrotów i sald?
Prowadzenie dokumentacji księgowej służy dokładnemu rejestrowaniu kluczowych informacji na temat wszystkich zdarzeń gospodarczych, w których konkretna firma bierze udział. Pozwala to na uzyskanie rzetelnych danych o kondycji finansowej niezbędnych do efektywnego zarządzania, a także umożliwia przeprowadzenie rozliczeń z fiskusem. Jednym ze sprawozdań, które zgodnie z ustawą o rachunkowości musi być wykonane, jest zestawienie obrotów i sald.
Czym jest zestawienie obrotów i sald?
Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej oraz sald kont ksiąg pomocniczych jest częścią składową prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych – usługi, którą można zlecić m.in. firmie Zarządzanie Biznes Finanse. Powinno powstawać na koniec każdego okresu sprawozdawczego. W zestawieniu muszą się znaleźć symbole lub nazwy kont. Niezbędne będą ponadto salda kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, obroty za cały okres sprawozdawczy ukazane narastająco od początku roku obrotowego oraz salda widoczne na koniec okresu sprawozdawczego. Konieczne okażą się również suma sald na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, suma obrotów za okres sprawozdawczy i narastająco od początku roku obrotowego oraz sald na koniec okresu sprawozdawczego. Wśród informacji uwzględnianych w zestawieniu powinny być podane także dane wskazujące na jednostkę, której dokument dotyczy, roku obrotowego, za jaki je sporządzono oraz okresu sprawozdawczego. Nie obejdzie się też bez określenia daty powstania zestawienia. Podstawą do przygotowania zestawienia obrotów i sald są zapisy widniejące w prowadzonej dokumentacji księgowej.
Do czego służy zestawienie obrotów i sald?
Zestawienie obrotów i sald ma duże znaczenie jako dokument ułatwiający weryfikację właściwego prowadzenia księgowości. Dostarcza informacji na temat składników majątku oraz struktury kapitału firmy. Dzięki niemu możliwe jest bieżące kontrolowanie poprawności zapisów i utrzymywanie równowagi bilansowej. Za jego sprawą można wykryć nieprawidłowości naruszające zasadę podwójności zapisów księgowych m.in. podwójne zaksięgowanie operacji po tej samej stronie kont, rozbieżności w sumach zapisane na różnych stronach kont, a także błędy w wyliczeniach obrotów kont. Zestawienie pokaże ponadto błędy rachunkowe w obliczaniu sald, jak również zapisu przeciwstawnego w efekcie zaksięgowania operacji tylko na jednym koncie. Przygotowanie zestawienia jest częścią usługi prowadzenia pełnej rachunkowości świadczoną m.in. przez biuro rachunkowe Warszawa Wawer Zarządzanie Biznes Finanse, zajmujące się kompleksową obsługą księgową działalności gospodarczych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana