Wyprowadzanie zaległości księgowych. Od czego zacząć?
Zaległości w księgach rachunkowych mogą być wynikiem niedopatrzenia, pomyłki lub nieznajomości zasad rachunkowości. Zdarza się to nawet firmom, które skrupulatnie dbają o księgowość. Zaległości mogą zostać wykryte podczas kontroli podatkowej lub samodzielnego sprawdzania ksiąg rachunkowych. Co w takiej sytuacji zrobić? Jak przebiega wyprowadzenie zaległości księgowych i od czego najlepiej zacząć?
Na czym polega wyprowadzenie zaległości księgowych?
Do zaległości księgowych należą np. nieopłacenie podatku lub zaliczki w określonym terminie, błędne rozliczenia podatkowe czy utracone zapisy księgowe. Są to poważne błędy, które oczywiście niosą za sobą konsekwencje, a więc trzeba jak najszybciej je uregulować. Wyprowadzenie zaległości księgowych polega na sporządzeniu zaległych deklaracji i wprowadzeniu korekt w księgach rachunkowych, aby uregulować stosunki z Urzędem Skarbowym.
Komu zlecić wprowadzenie zaległości księgowych?
Zaległości księgowe często wynikają z braku wiedzy z zakresu rachunkowości osoby, która zajmuje się nimi w firmie. Niekiedy przedsiębiorcy starają się zaoszczędzić i nie zatrudniają księgowego. Sami mają zbyt dużo obowiązków, a w efekcie w księgach rachunkowych powstają zaległości. Dlatego w momencie, gdy w firmie powstaną zaległości, najlepiej znaleźć osobę, która zajmie się ich wyprowadzeniem. Takie usługi świadczy np. biuro rachunkowe Jacka Zembatego z Bolesławca. Dzięki pomocy profesjonalistów nie tylko pozbędziesz się błędów w księgach, ale także unikniesz ich w przyszłości. Co więcej, specjaliści zadbają o to, aby kary nałożone przez Urząd Skarbowy w przypadku kontroli, były jak najmniejsze.
Jak przebiega wyprowadzanie zaległości księgowych?
Przede wszystkim współpracę z biurem rachunkowym należy zacząć od opowiedzenia o powstałym problemie. Warto powiedzieć, skąd wynikają nieprawidłowości w księgach i w jakich ramach czasowych do nich doszło. Konieczne jest także udostępnienie im dokumentacji firmy. Dzięki temu księgowy będzie mógł przeprowadzić jej analizę oraz zweryfikować sytuację przedsiębiorstwa. Zajmie się uzupełnieniem lub poprawieniem dokumentacji, deklaracji podatkowych, a także przygotowaniem sprawozdań. Po wyprowadzeniu zaległości księgowych księgowy przygotuje protokół przekazania poprawionej dokumentacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana